Донка Илиева и Ивелин Илиев: Човек или намира пътя, или го прокарва сам

В уроците на двама иноватори новите технологии са впрегнати да върнат възрожденския дух в образованието

Продължаваме рубриката “Учителите на България” със скок - от централно столично училище директно в малкия град Дулово, Силистренско.

 

Запознайте се с г-жа Донка Илиева и г-н Ивелин Илиев. Работят заедно в страхотно училище. Преподават на едни и същи класове. Тя - по български език и литература, той - по история, но всъщност в часовете двата предмета се преплитат и допълват по начин, който те самите откриват по интуиция. Техните съдби също са преплетени - заедно са вече 30 години, още от студентската скамейка, а най-силно ги свързва любовта към техните ученици.

 

И двамата са от учителски семейства, в началото на 90-те започват учителския си стаж в малко силистренско село, преподават различни предмети и натрупват опит. Днес преподават в СУ “Васил Левски” в град Дулово и всеки ден пътуват от Силистра, където живеят. Учениците им са от различен етнически произход, но за семейство Илиеви различия няма.

 

Сами и по интуиция разработват различен тип уроци, осъществяващи връзки между предметите. Обучението е проектно-базирано, а учебното съдържание се визуализира чрез технологиите. “Не може, когато учениците ти са от 21 век, ти да си от 20 век”, казва Ивелин, когато обяснява мотивацията им да разработят и въведат интегралните уроци. Заедно с петокласниците разработили темата “Празникът”, като децата трябвало да напишат как според тях се е появила тази дума, а след това да представят практически своите идеи за празник. Така всички, без значение от етноса, се забавлявали на Празника на сладоледа, на високите токчета, на хвърчилата.

 

В уроците на двамата иноватори новите технологии са впрегнати да върнат възрожденския дух в образованието. Дадената тема се обследва от различни гледни точки и така се създава 3D модел, който е много атрактивен. Наред с историята и литературата различните специалности на Ивелин – философия, психология, изобразително изкуство, превръщат уроците в интересна и пъстра палитра за децата. Концепцията на интегралните уроци е свързана с емоционалната обвъраност на учениците и съпреживяване на произведението. Така г-н и г-жа Илиеви например повели децата първо да навлязат в историческата епоха на Българското Възраждане и после така да се вживеят в главата „Радини вълнения“ от романа „Под игото“, че да оставят електронните книги и телефоните и да се потопят в произведението.

В уроците си двамата учители тръгват винаги от класиката, дори се връщат към древността. С  шестокласниците организирали “машина на времето”. За да им представят “Принцът и просякът”, Донка и Ивелин не се задоволили с обикновена презентация на облеклото или историята, а показали в урока как са си играели децата през 16 век, как са били наказвани, как хората са възприемали живота тогава.

 

На откритите уроци, които двамата иноватори дават с удоволствие, често присъстват учители от цялата област. Направили урок за Ботев, в който техните ученици, но вече пораснали с една година, представили от различните гледни точки наученото пред  публика, провели интервю с гост-преподавателка, която донесла оригинално старо издание на стиховете на Ботев от 19 в., и така самите деца научили повече. За по-големите пък ученици от 11 и 12 клас Илиеви подготвили интегративен урок на тема любов, в който включили любовна лирика, биология, химия, най-известните любовни истории от митологията и историята.

 

Ето такива са интегративните уроци, които двамата учители от Дулово прилагат повече от 15 години! Човек или намира пътя, или го прокарва сам - това е тяхното верую. Затова окуражават своите деца да търсят сами правилния отговор, провокират ги да мислят.

 

От години участват в различни форуми със статии. През лятото  четат много и подготвят уроци и разработки, обменят идеи и информация. Според тях научният труд на учителите не трябва да остава неглижиран, а да се уважава. Сравняват образованието с плуването: спреш ли да учиш, е като да спреш да плуваш - тогава потъваш. Затова имат практиката да канят университетски преподаватели в своите часове, децата се срещат с академизма като логика за първи път и така разширяват хоризонта им. Обичат изследователската и откривателска дейност, така се родила идеята за спасяване на стари книги заедно с учениците им, даже открили старинно издание – „Неделник“ от Софроний Врачански от 1865 г.

 

За тях училището, в което работят, е като втори дом. СУ “Васил Левски” в град Дулово е едно от най-големите в страната и най-голямото в Силистренска област, изключително модерно оборудвано, обновено по европейски проект, красиво. Директорът е млад и амбициозен, отворен за всяка идея. Неслучайно са едни от първите в страната, които въвеждат електронния дневник. Учениците са от няколко етноса и припознават образованието като ценност. Родителите следят как върви обучението, контролират процеса, дават обратна връзка.

 

За Донка и Ивелин движеща сила за постигане на успехи е обединението, сътрудничеството между колегите. Сред преподавателите днес са две предишни техни ученички, които също прилагат бинарните уроци. Иновативните интегративни уроци донесли на г-н и г-жа Илиеви награда в националния конкурс за учители иноватори, в който и директорът на училището Стелиян Тотев се класира на областно ниво. Признание за труда на г-жа Илиева е също националната грамота „Неофит Рилски“. Отличия получават и техните ученици – имат 22 класирания в различни конкурси. Илиеви се гордеят с този факт, защото това не са само постижения за училището, но и за образованието въобще.

 

“Образованието не се постига само от учителите - казват те, - нито само от децата, а от всички. Директорите на училищата трябва да вдъхновяват, екипът от учителите да е сплотен, децата да имат желание да са близо до учителя, а родителите да ги подкрепят.”