Споделяме опита на учителя по история и цивилизации

Споделяме опита на учителя по история и цивилизации

Благодарим на всички, които до момента се включиха в новата ни инициатива Търсим и споделяме опита на учителя като изпратиха своите оригинални и идейни практики по история и цивилизации.

 

Ако все още не сте се включили, имате време да го направите до 14.03.2025 г. Подробна информация за инициативата може да достъпите през бутона по долу.

 

 

 

Представяме ви част от практиките, които ни бяха изпратени до момента от учители по история и цивилизации в 5. клас. Постепенно ще допълваме с още много нови и оригинални идеи, така че не пропускайте да следите страницата на инициативата на нашия сайта www.klett.bg и информацията, която споделяме в социалните мрежи.

 

Приятно четене и вдъхновение >>> 

 

 

  Гръцките богове в социалните мрежи

 

Николета Димитрова, 95. СУ  „Проф. Иван Шишманов“, гр. София

 

Проектът има за цел да представи познатите древногръцки божества в съвременна светлина. Боговете се разпределят между учениците, като те имат за задача да създадат профил на бога в социална мрежа. В своя профил богът трябва да споделя публикации, отразяващи неговата личност, сфери на влияние и взаимоотношения с другите.

 

 

 

 

 

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Атина и Спарта

Иван Петров, ОУ „Ран Босилек“, гр. Габрово

 

Класът се разделя на две групи. Първата група представлява гражданите на Атина, а втората – тези на Спарта. Всяка група получава текстове (съкратени и адаптирани), които описват политическата уредба, социалната структура и културния живот на съответния полис. Учениците подготвят кратко представяне, афиш или плакат, който отговаря на въпросите: „Как изглежда животът в полиса?“ „Какво е важно за гражданите – образование, военна подготовка, политика?“. Всяка група представя своето виждане пред „общото събрание“ (останалата част от класа). Учениците влизат в ролята на атински демократи и спартански воини, защитавайки своя начин на живот в полиса. Учителят може да задава провокативни въпроси като например „Какво би се случило, ако Атина и Спарта трябва да се управляват заедно?" „Къде бихте искали да живеете и защо?“. Целта е да се подчертаят разликите и приликите между двете системи. Накрая учениците попълват таблица, сравнявайки двата полиса по политическа уредба, роля на образованието и права и задължения на гражданите.

 

 

 

 

 

  Животът в неолитното селище

Евелина Таинова, ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“, гр. Самоков

 

Предварително съм задала на ученици задача да потърсят допълнителна информация за живота на хората през неолита, като се концентрират върху домовете и поминъка им. Давам им насоки от какви материали (глина, дървени клечки, слама, картон и др.) могат да изработят свои макети на къщи от този период. След това трябва да донесат изработените проекти в клас. Подреждаме ги и с моя помощ всеки ученик или група ученици представят своя проект. Така с помощта на онагледяването те  затвърждават своите знания за епохата. Представата за живота на хората хиляди години назад става по-достъпна и интересна. След като всички представят своите проекти и разкажат за изработването им, се преминава към гласуване и определяне на най-добрия макет, представящ най-точно живота в неолита. По този начин стимулирам креативността у учениците и творческото им мислене.

 

 

 

 

 

 

  Приятели на древността

Николина Кацарова, ОУ  „Васил Петлешков“, гр. Пловдив

 

В клуб „Приятели на древността“ приложихме практическа насоченост към историята. Учениците „влязоха в обувките“ на хората от праисторията и древността, докоснаха се до материали и техники от тези епохи, преживяха времето и направиха съпоставка между минало и настояще. Те пресъздадоха изображения от пещерите Ласко и Алтамира, създадоха праисторически бижута, сечива, пирамиди, папируси с техните имена, клинописи и съдове от Древен Египет и Месопотамия. Интересът към историята се повиши дори сред по-пасивни ученици. Работата сплоти класа, разви емоционалната им интелигентност и задълбочи разбирането им за материала. На финала чрез изложба учениците показаха своите творения пред училищната общност. 

 

 

 

                       

 

 

 

  Разказ за Древен Рим в комикс

Георги Марков, 1. СУ „Свети Седмочисленици“, гр. Търговище

 

Обучението по история често изисква иновативни подходи. Сложна и богата е историята на Древен Рим. Основната цел на задачата е да ангажира учениците от 5. клас с материала за Древен Рим, като използва творческия формат на комикса. Така те не само затвърждават знанията си, но и развиват умения за визуално представяне, критично мислене и работа в екип. След всяко занятие, посветено на Древен Рим, чрез гласуване в края на часа заедно с учениците определяме едно основно събитие от разглеждания материал. Това насърчава учениците да обобщават и анализират ключовите моменти. Те получават задача да илюстрират избраното събитие под формата на комикс. Предварително им се раздават принтирани бланки, на които да рисуват. Така учениците запомнят по-добре събитията, тъй като ги преработват творчески. Освен историческите познания, задачата насърчава рисуването, разказването на истории и графичния дизайн.

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

  Учене по станции – Религиозни вярвания в Древен Египет

Ива Монева, НМУ  „Любомир Пипков“, гр. София

 

За изпълнение на поставените задачи е необходимо да се организират четири работни групи и да се обособят също толкова работни места.  Във всеки кът учениците ще намерят информация и материали, за да изпълнят задачата. Време за работа – 5 минути във всяка зона.  Всяка група трябва да посочи отговорник, който след изтичането на времето да проверява верните отговори. На всяка станция трябва да бъде избиран нов отговорник, който да сравнява отговорите и да води екипа.  Ротационният принцип позволява всеки ученик да заема лидерска позиция, да се учи да поставя задачи и да следи за тяхното изпълнение.

Допълнителните материали към практиката може да откриете ТУК.

 

 

 

 

 

 

  Историята на Древна Елада

– Таня Димитрова , ОбУ „Васил Друмев“, с. Орляк

 

Гледаме кратко видео за остров Крит и древната цивилизация, живяла там. Учениците  откриват острова на картата. В малки групи създават презентация по време на урока. Първият слайд е заглавие на урока, вторият – географска карта и т.н. Те преценяват как ще я оформят, накрая ще я презентират пред класа. 
Учителят разказва легендата за Минотавъра, придружена с фотография. После учениците я разиграват като сценка. 
Предоставя се на учениците текст за микенската цивилизация и хипотезите за изчезването ѝ, без да се споменава за коя цивилизация става въпрос. Учениците трябва да открият това, като направят асоциативен облак по задачата. 
Показва се снимка на вулкана Тера, учениците разказват това, което знаят от уроците по география, и правят заключение. Дава им се работен лист за самостоятелна работа. 
За домашна работа се дава задача на учениците да потърсят информация за Троянската война.

 

 

 

 

  Животът през новокаменната епоха

– Станчо Станев, ЧСЕУ „Д-р Мария Монтесори“, гр. Бургас

 

След като с учениците се анализира внимателно начинът на живот на хората през новокаменната епоха (дом, облекло, бит, занимание) и им се предоставят достатъчно изображения, които да го онагледят, се преминава към изработката на праисторически дом, в която децата, разделени по групи, участват активно. Домът може да бъде изработен от дървени пръчки, картон, слама и т.н., като техните модели може да изглеждат както по традиционен начин, така и във формата на могила, землянка, полуземлянка или навес.

 

 

 

 

 

 

 

 

  Куиз игра на тема „История на Древността“

– Камелия Матанова, IV ОУ „Св. св. Козма и Дамян“, гр. Сандански

 

Прави се преговор на раздел с цел подготовка за тест под формата на игра. Има пет категории въпроси с различен брой точки от 10 до 50. Учениците се разделят на два или три отбора и имат по един капитан, който казва от коя категория въпроси и за колко точки ще отговаря отборът. Въпросите може да бъдат отворени, затворени или за разпознаване на изображение, свързано с историческо събитие, което да бъде назовано. Печели отборът събрал най-много точки. Ако въпросът изисква няколко отговора, се дават повече точки, а при непълен отговор съответно се намаляват точките. 

 

 

 

 

 

 

 Коледно-исторически адвент календар

– Валерия Иванова, ОУ „Константин Арабаджиев“, гр. Варна 

 

В часовете по технологии и предприемачество с учениците изработихме от картон адвент календар, който украсихме на коледна тематика. Календарът беше с 25 секции, за да има по една за всеки ученик. В часовете по история всеки написа по няколко въпроса, които да включим в играта. Избрах няколко от тях, добавих и няколко от мен. Имаше и въпроси на коледна тематика. Всеки ден с томбола изтегляме номер на ученик, който да си избере кой сектор да отвори и ако отговори правилно на въпроса/предизвикателството получава лакомството от съответния сектор. При затруднение има право да си избере помощник, но само за някои въпроси, като помощникът също получава награда. Децата очакваха с нетърпение да видят кой ще е късметлията за деня. Включиха се с удоволствие и много се забавляваха. Така разбраха, че историята може да бъде и забавна. Всички материали и лакомства, необходими за тази игра, са за моя сметка. Всяка година мисля да повтарям тази практика и тя да стане традиция.

 

 

 

 Седемте чудеса на Античния свят

–  Генка Геройска, ОУ „Гео Милев“, с. Белозèм, обл. Пловдив 

 

На учениците беше възложена предварително задача. За да я изпълнят трябваше да изработят макет на едно от Седемте чудеса на Античния свят. След това трябваше да потърсят информация за него. В информацията те описаха къде, как и защо е бил създаден този паметник. Къде е неговото местоположение? Какво е неговото значение за историята? Дали все още съществува и ако да къде можем да го видим днес? След като учениците изпълниха своите задачи, трябваше да представят своите паметници на културата, оставили следа в световната история. По време на часа бяха разделени на групи като всяка група трябваше да отговаря на въпроси свързани с паметник на да друга група, избрана на случаен принцип.

Втората им задача беше свързана с изготвяне на туристическа оферта за посещение на Пирамидите. В тази задача бяха включени компоненти от няколко предмета – математика, КМИТ и география и икономика. Трябваше да се изчисли разстоянието от различни точки на света с различни видове транспорт - въздушен, воден, сухопътен.