Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст

Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст

НАУЧНА НАГРАДА НА ИМЕТО НА ДИМИТЪР КР. ДИМИТРОВ – МАСТЕРА

2024 година

 

Уважаеми колеги, директори, детски учители, 

 

Каним Ви да участвате в седмото издание на престижния конкурс за връчване на научната награда на името на големия български педагог Димитър Кр. Димитров – Мастера

 

Тема на конкурса е "Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст".

 

С наградата на името на Димитър Кръстев Димитров – Мастера се цели:

  • да се съхрани и тачи във времето неговото безспорно място в предучилищната педагогика у нас;
  • детският педагог да продължава практически да реализира неговите научни идеи при осъществяване на педагогическото си взаимодействие с децата;
  • да са развива и подкрепя ежедневната възпитателно-образователна дейност на детския учител в името на детето чрез игра, свобода, доверие и сигурност.

 

Мотиви за учредяване на наградата:

  • Учредяването на наградата на името на Димитър Кръстев Димитров – Мастера е израз на нашата дълбока признателност и уважение към неговото уникално научно творчество в предучилищната педагогика у нас.
  • Димитър Кръстев Димитров е уникален учен със свой авторски почерк в предучилищната педагогика, очертан от неговото новаторско разбиране за детството, играта и детската градина като институция.
  • За Мастера смисълът на детската градина е обогатяването на детския живот. Приоритетите са уникалността и ценностите на Детето, а информационното обогатяване е следствие от желанието на децата и необходимо средство за неговото удовлетворяване. Инструмент за това е игровият подход, защото играта е генеративен източник на алтруизма и творчеството, на самопознанието, самоусъвършенстването и себеутвърждаването в Детето.
  • Научното и практическото творчество на Мастера беше насочено към реализиране на условия от страна на възрастните – родителите и детския учител, които да помогнат на Детето да премине през най-важния, неповторим и феноменален период от човешкия живот – детството.

 

Насоки към темата:

  • Игри, екипни задачи или проекти могат да бъдат представени в контекста на екологично образование и възпитание на децата съвместно с родителите; отношение към природата и взаимодействие с нея като ценност и условие за живот.

 

Какви материали трябва да бъдат подадени за участие?

  • За участие в конкурса трябва да бъде подготвена статия, описваща методиката и резултатите от педагогическата практика на детския учител. Материалите за реализиране на екипната задача/играта/проекта е необходимо да са достъпни за приложение в масовата педагогическа практика.
  • Екипната задача/играта/проектът да бъде апробирана/реализирана в педагогическата практика и да бъде документирана чрез снимки и/или видео. Всички приложени ресурси (снимки и видео материали) ще бъдат разгледани единствено от членовете на комисия и няма да бъдат публикувани. Допълнителните материали към статията могат да бъдат: снимки, презентация, видеоклип – в обем до 100 МВ.
  • Статията се оформя в следните варианти:
  • резюме – до 1500 символа;
  • основен текст – в обем до 7 страници (14 pt, 1.5 разстояние между редовете).

Ключови думи: игрови подход, формиране на природонаучни компетентности 

 

 

СЮЖЕТНА ИГРА

Цел: Развиване на екологични и здравни компетентности на детето, съобразено с целите и очакваните резултати от обучението по  околен свят в детската градина, както и по останалите образователни направления, които са насочени към цялостното развитие на детето.

Описание на играта:

  • Наименование на сюжетната игра.
  • Как е избрана играта?
  • Доколко децата участват в избора на играта?
  • Предварителна подготовка за играта – наблюдения, филми, литература.
  • Договаряне и разпределение на ролите.
  • Реквизит за играта и подготовка на игрални кътове.
  • Начало на играта.
  • Правила на играта.
  • Смяна на ролите и обогатяване съдържанието на играта в процеса на игра.

 

ЕКИПНА ЗАДАЧА

Цел: Формиране на екипни и комуникативни умения в контекста на екологичното възпитание/образование в предучилищна възраст – средство за развитие.

Параметри на задачата:

  • Тема на екипната задача.
  • Възрастова група, за която е разработена задачата.
  • Стандарти от образователни направления, с които е съобразена екипната задача.

Екипната задача се реализира в основните или допълнителните форми на педагогическо взаимодействие в различни моменти от целодневната или полудневната организация.

Задължителни елементи в основния текст:

  • Наименование на екипната задача.
  • Екипната задача да е разработена за екип от 3 до 5 деца.
  • В хода на екипната работа всяко дете да има ясно дефинирана задача, която да изпълни независимо и паралелно с останалите деца в екип.
  • Екипът да има лидер.
  • След като всички деца изпълнят своята част от общата работа, да обединят своите задачи в един цялостен продукт.
  • Лидерът/говорителят на екипа да представи/презентира готовия резултат/крайния продукт от екипната работа.
  • Да има ясни критерии за оценка на изпълнение на екипната задача.

 

ПРОЕКТ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА

Цел: Формиране на екипни и комуникативни умения в контекста на екологичното възпитание/образование в предучилищна възраст, съобразено с целите и очакваните резултати от обучението по  околен свят в детската градина, като се реализират връзки с теми от останалите образователни направления.

Задължителни елементи на проекта:

  • Тема на проекта.
  • Съотнасяне с образователни стандарти и очаквани резултати.
  • Краен продукт от проектната работа.
  • Продължителност на проекта.
  • Основни дейности в хода на проектната работа – екипни или индивидуални.
  • Начин на включване на родителите в проектната работа.
  • Описание на проектната работа.

 

 

Инициативен комитет

  • доц. д-р Райна Захариева – доктор по психология
  • проф. д-р Румяна Папанчева – университет „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Бургас
  • Камелия Димитрова, гр. Благоевград
  • Цеко Стайков – издателство „Изкуства“, гр. София
  • Владимир Колев – издателство „Клет България“

с подкрепата на издателство „Клет България“, СНЦ „Образование и технологии“ и издателство „Изкуства“.

 

Наградите на отличените работи ще бъдат връчени на традиционна тържествена церемония. Всички разработки, които отговарят на регламента на конкурса, ще бъдат публикувани в сборник „Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст“  7/2024 г. и ще получат грамота за участие на церемонията. Сборникът съдържа рецензирани публикации и на учителите се присъжда 1 квалификационен кредит от СНЦ „Образование и технологии“.

 

Срок за регистрация за участие в конкурса до 31.03.2024 г. 

 

 

 

Срок за подаване на материалите за участие до 31.03.2024 г.*

*Работи, подадени извън този период, няма да бъдат разглеждани.

Адрес за подаване на материалите: [email protected]

*Ако придружаващите материала снимки и/или видео са с голям размер, изпратете връзка към тях, за да бъдат изтеглени.

 

 

Още от новини

Проектите на учебните комплекти по компютърно моделиране за 4. клас на „Клет България“ са ОДОБРЕНИ на първи етап!
Проектите на учебните комплекти по компютърно моделиране за 4. клас на „Клет България“ са ОДОБРЕНИ на първи етап!

    Щастливи сме да ви съобщим, че проектите на актуализираните учебни комплекти по компютърно моделиране за 4. клас  на издателство „Клет България“ на любимите ви марки „Анубис“,...

Вижте повече  >
Учете езици лесно и забавно с ELi Publishing Group!
Учете езици лесно и забавно с ELi Publishing Group!

    За нас от издателство „Клет България“ е удоволствие да ви съобщим, че  разширяваме портфолиото с издания по чужд език , които предлагаме, с още един доверен партньор – ...

Вижте повече  >
ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА „40 years Murphy`s grammar предизвикателство“
ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА „40 years Murphy`s grammar предизвикателство“

РАЗДЕЛ 1. ПРАВИЛА (ОБЩИ УСЛОВИЯ) НА ИГРА „40 years Murphy`s grammar предизвикателство“ Настоящите правила (по-долу за краткост Правилата) определят начина на провеждане на играта „40 years Murphy`s grammar...

Вижте повече  >