Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст
НАУЧНА НАГРАДА НА ИМЕТО НА ДИМИТЪР КР. ДИМИТРОВ – МАСТЕРА
2024 година
Уважаеми колеги, директори, детски учители,
Каним Ви да участвате в седмото издание на престижния конкурс за връчване на научната награда на името на големия български педагог Димитър Кр. Димитров – Мастера.
Тема на конкурса е "Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст".
С наградата на името на Димитър Кръстев Димитров – Мастера се цели:
- да се съхрани и тачи във времето неговото безспорно място в предучилищната педагогика у нас;
- детският педагог да продължава практически да реализира неговите научни идеи при осъществяване на педагогическото си взаимодействие с децата;
- да са развива и подкрепя ежедневната възпитателно-образователна дейност на детския учител в името на детето чрез игра, свобода, доверие и сигурност.
Мотиви за учредяване на наградата:
- Учредяването на наградата на името на Димитър Кръстев Димитров – Мастера е израз на нашата дълбока признателност и уважение към неговото уникално научно творчество в предучилищната педагогика у нас.
- Димитър Кръстев Димитров е уникален учен със свой авторски почерк в предучилищната педагогика, очертан от неговото новаторско разбиране за детството, играта и детската градина като институция.
- За Мастера смисълът на детската градина е обогатяването на детския живот. Приоритетите са уникалността и ценностите на Детето, а информационното обогатяване е следствие от желанието на децата и необходимо средство за неговото удовлетворяване. Инструмент за това е игровият подход, защото играта е генеративен източник на алтруизма и творчеството, на самопознанието, самоусъвършенстването и себеутвърждаването в Детето.
- Научното и практическото творчество на Мастера беше насочено към реализиране на условия от страна на възрастните – родителите и детския учител, които да помогнат на Детето да премине през най-важния, неповторим и феноменален период от човешкия живот – детството.
Насоки към темата:
- Игри, екипни задачи или проекти могат да бъдат представени в контекста на екологично образование и възпитание на децата съвместно с родителите; отношение към природата и взаимодействие с нея като ценност и условие за живот.
Какви материали трябва да бъдат подадени за участие?
- За участие в конкурса трябва да бъде подготвена статия, описваща методиката и резултатите от педагогическата практика на детския учител. Материалите за реализиране на екипната задача/играта/проекта е необходимо да са достъпни за приложение в масовата педагогическа практика.
- Екипната задача/играта/проектът да бъде апробирана/реализирана в педагогическата практика и да бъде документирана чрез снимки и/или видео. Всички приложени ресурси (снимки и видео материали) ще бъдат разгледани единствено от членовете на комисия и няма да бъдат публикувани. Допълнителните материали към статията могат да бъдат: снимки, презентация, видеоклип – в обем до 100 МВ.
- Статията се оформя в следните варианти:
- резюме – до 1500 символа;
- основен текст – в обем до 7 страници (14 pt, 1.5 разстояние между редовете).
Ключови думи: игрови подход, формиране на природонаучни компетентности
СЮЖЕТНА ИГРА
Цел: Развиване на екологични и здравни компетентности на детето, съобразено с целите и очакваните резултати от обучението по околен свят в детската градина, както и по останалите образователни направления, които са насочени към цялостното развитие на детето.
Описание на играта:
- Наименование на сюжетната игра.
- Как е избрана играта?
- Доколко децата участват в избора на играта?
- Предварителна подготовка за играта – наблюдения, филми, литература.
- Договаряне и разпределение на ролите.
- Реквизит за играта и подготовка на игрални кътове.
- Начало на играта.
- Правила на играта.
- Смяна на ролите и обогатяване съдържанието на играта в процеса на игра.
ЕКИПНА ЗАДАЧА
Цел: Формиране на екипни и комуникативни умения в контекста на екологичното възпитание/образование в предучилищна възраст – средство за развитие.
Параметри на задачата:
- Тема на екипната задача.
- Възрастова група, за която е разработена задачата.
- Стандарти от образователни направления, с които е съобразена екипната задача.
Екипната задача се реализира в основните или допълнителните форми на педагогическо взаимодействие в различни моменти от целодневната или полудневната организация.
Задължителни елементи в основния текст:
- Наименование на екипната задача.
- Екипната задача да е разработена за екип от 3 до 5 деца.
- В хода на екипната работа всяко дете да има ясно дефинирана задача, която да изпълни независимо и паралелно с останалите деца в екип.
- Екипът да има лидер.
- След като всички деца изпълнят своята част от общата работа, да обединят своите задачи в един цялостен продукт.
- Лидерът/говорителят на екипа да представи/презентира готовия резултат/крайния продукт от екипната работа.
- Да има ясни критерии за оценка на изпълнение на екипната задача.
ПРОЕКТ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Цел: Формиране на екипни и комуникативни умения в контекста на екологичното възпитание/образование в предучилищна възраст, съобразено с целите и очакваните резултати от обучението по околен свят в детската градина, като се реализират връзки с теми от останалите образователни направления.
Задължителни елементи на проекта:
- Тема на проекта.
- Съотнасяне с образователни стандарти и очаквани резултати.
- Краен продукт от проектната работа.
- Продължителност на проекта.
- Основни дейности в хода на проектната работа – екипни или индивидуални.
- Начин на включване на родителите в проектната работа.
- Описание на проектната работа.
Инициативен комитет
- доц. д-р Райна Захариева – доктор по психология
- проф. д-р Румяна Папанчева – университет „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Бургас
- Камелия Димитрова, гр. Благоевград
- Цеко Стайков – издателство „Изкуства“, гр. София
- Владимир Колев – издателство „Клет България“
с подкрепата на издателство „Клет България“, СНЦ „Образование и технологии“ и издателство „Изкуства“.
Наградите на отличените работи ще бъдат връчени на традиционна тържествена церемония. Всички разработки, които отговарят на регламента на конкурса, ще бъдат публикувани в сборник „Обогатяващо педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст“ 7/2024 г. и ще получат грамота за участие на церемонията. Сборникът съдържа рецензирани публикации и на учителите се присъжда 1 квалификационен кредит от СНЦ „Образование и технологии“.
Срок за регистрация за участие в конкурса до 31.03.2024 г.
Срок за подаване на материалите за участие до 31.03.2024 г.*
*Работи, подадени извън този период, няма да бъдат разглеждани.
Адрес за подаване на материалите: [email protected]
*Ако придружаващите материала снимки и/или видео са с голям размер, изпратете връзка към тях, за да бъдат изтеглени.
Още от новини
Уважаеми клиенти, Информационният център на издателство „Клет България“ в София няма да работи на 19.12. и 20.12.2024 г. Очакваме ви на 23.12., 27.12., 30.12., 31.12.2024 г....
Вижте повече >В началото на учебната 2024/2025 година от МОН обявиха промени във формата на НВО по български език и литература за 4. клас. Издателските ни екипи преработиха помагалата за подготовка за изпита в начален етап на двете марки...
Вижте повече >Екипът на издателство „Клет България“ има удоволствието да ви покани да вземете участие в дискусионна среща на живо за учители в детските градини. ЕДНА ВЪЛШЕБНА СИТУАЦИЯ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА...
Вижте повече >