Споделяме опита на учителя по история и цивилизации
Благодарим на всички, които до момента се включиха в новата ни инициатива Търсим и споделяме опита на учителя като изпратиха своите оригинални и идейни практики по история и цивилизации за 5. клас.
Ако все още не сте се включили, имате време да го направите до 05.03.2025 г. Подробна информация за инициативата може да достъпите през бутона по долу.
Представяме ви част от практиките, които ни бяха изпратени до момента от учители по история и цивилизации в 5. клас. Постепенно ще допълваме с още много нови и оригинални идеи, така че не пропускайте да следите страницата на инициативата на нашия сайта www.klett.bg и информацията, която споделяме в социалните мрежи.
Приятно четене и вдъхновение >>>
Историята на Древна Елада
– Таня Димитрова , ОбУ „Васил Друмев“, с. Орляк
Гледаме кратко видео за остров Крит и древната цивилизация, живяла там. Учениците откриват острова на картата. В малки групи създават презентация по време на урока. Първият слайд е заглавие на урока, вторият – географска карта и т.н. Те преценяват как ще я оформят, накрая ще я презентират пред класа.
Учителят разказва легендата за Минотавъра, придружена с фотография. После учениците я разиграват като сценка.
Предоставя се на учениците текст за микенската цивилизация и хипотезите за изчезването ѝ, без да се споменава за коя цивилизация става въпрос. Учениците трябва да открият това, като направят асоциативен облак по задачата.
Показва се снимка на вулкана Тера, учениците разказват това, което знаят от уроците по география, и правят заключение. Дава им се работен лист за самостоятелна работа.
За домашна работа се дава задача на учениците да потърсят информация за Троянската война.
Животът през новокаменната епоха
– Станчо Станев, ЧСЕУ „Д-р Мария Монтесори“, гр. Бургас
След като с учениците се анализира внимателно начинът на живот на хората през новокаменната епоха (дом, облекло, бит, занимание) и им се предоставят достатъчно изображения, които да го онагледят, се преминава към изработката на праисторически дом, в която децата, разделени по групи, участват активно. Домът може да бъде изработен от дървени пръчки, картон, слама и т.н., като техните модели може да изглеждат както по традиционен начин, така и във формата на могила, землянка, полуземлянка или навес.
Куиз игра на тема „История на Древността“
– Камелия Матанова, IV ОУ „Св. св. Козма и Дамян“, гр. Сандански
Прави се преговор на раздел с цел подготовка за тест под формата на игра. Има пет категории въпроси с различен брой точки от 10 до 50. Учениците се разделят на два или три отбора и имат по един капитан, който казва от коя категория въпроси и за колко точки ще отговаря отборът. Въпросите може да бъдат отворени, затворени или за разпознаване на изображение, свързано с историческо събитие, което да бъде назовано. Печели отборът събрал най-много точки. Ако въпросът изисква няколко отговора, се дават повече точки, а при непълен отговор съответно се намаляват точките.
Коледно-исторически адвент календар
– Валерия Иванова, ОУ „Константин Арабаджиев“, гр. Варна
В часовете по технологии и предприемачество с учениците изработихме от картон адвент календар, който украсихме на коледна тематика. Календарът беше с 25 секции, за да има по една за всеки ученик. В часовете по история всеки написа по няколко въпроса, които да включим в играта. Избрах няколко от тях, добавих и няколко от мен. Имаше и въпроси на коледна тематика. Всеки ден с томбола изтегляме номер на ученик, който да си избере кой сектор да отвори и ако отговори правилно на въпроса/предизвикателството получава лакомството от съответния сектор. При затруднение има право да си избере помощник, но само за някои въпроси, като помощникът също получава награда. Децата очакваха с нетърпение да видят кой ще е късметлията за деня. Включиха се с удоволствие и много се забавляваха. Така разбраха, че историята може да бъде и забавна. Всички материали и лакомства, необходими за тази игра, са за моя сметка. Всяка година мисля да повтарям тази практика и тя да стане традиция.
Седемте чудеса на Античния свят
– Генка Геройска, ОУ „Гео Милев“, с. Белозèм, обл. Пловдив
На учениците беше възложена предварително задача. За да я изпълнят трябваше да изработят макет на едно от Седемте чудеса на Античния свят. След това трябваше да потърсят информация за него. В информацията те описаха къде, как и защо е бил създаден този паметник. Къде е неговото местоположение? Какво е неговото значение за историята? Дали все още съществува и ако да къде можем да го видим днес? След като учениците изпълниха своите задачи, трябваше да представят своите паметници на културата, оставили следа в световната история. По време на часа бяха разделени на групи като всяка група трябваше да отговаря на въпроси свързани с паметник на да друга група, избрана на случаен принцип.
Втората им задача беше свързана с изготвяне на туристическа оферта за посещение на Пирамидите. В тази задача бяха включени компоненти от няколко предмета – математика, КМИТ и география и икономика. Трябваше да се изчисли разстоянието от различни точки на света с различни видове транспорт - въздушен, воден, сухопътен.