Истинският учител вдъхновява и подкрепя децата да следват мечтите си

Последната за годината статия от рубриката „Учителите на България - #НовотоПоколение“ на издателство Клет България и 24 часа, ни среща с учителя по изобразително изкуство Никола Гулев от Пловдив, за когото е мисия да развие таланта на всяко дете.

 

Никола Гулев е художник с множество награди и докторант по методика на обучението по изобразително изкуство, който избира активното преподаване в мултикултурно училище пред кариерата в художествената сфера.

 

34-годишният учител мечтае да рисува от дете. Завършва художественото училище в Пловдив и повлиян от харизмата и начина, по който неговите учители владеят класа, иска да бъде и учител паралелно с рисуването. Пътят му на художник е сякаш предначертан. Кандидатства в Художествената академия в София и в Пловдив, приет е и на двете места, но решава да предпочете родния си град. Завършва специалността “Педагогика на обучението по изобразително изкуство”, след което идва ред на творческата магистратура по “Живопис”. Амбициозният младеж не спира дотук. Продължава с докторантура по “Методика на обучението по изобразително изкуство” и едновременно става хоноруван преподавател в академията. Въпреки престижната работа и увереността, че преподаването е “неговото нещо”, усеща неудовлетвореност от мястото, където е. Студентите са кариерно ориентирани хора, с ясни цели и идеи и средата не му дава търсената динамика и предизвикателство.

 

Така през 2015 г. от академичната катедра Николай “скача” на учителската. Започва да преподава изкуство и рекламна графика в 5., 7. и 12. клас в голяма пловдивска гимназия. Годината, прекарана там, му дава знанието и опита за действителното значение на принципите да обучаваш и да възпитаваш, но отново сякаш му липсва онова предизвикателство, което да служи като гориво за неговата търсеща натура.

 

Моментът на завършване на докторантурата му съвпада с откриването на ново учителско място - в Основно училище “Димчо Дебелянов” в Пловдив. “Това е сто процента ромско училище”, обяснява Никола Гулев за различната, мултикултурна среда, в която попада. Когато кандидатства, директорката не крие учудването, че един доктор по методика на обучението по изобразително изкуство е толкова ентусиазиран да преподава в тяхното училище. Но Никола е категоричен, че неговите знания могат да бъдат по-полезни именно там, на място, което провокира всичките му умения и сили.

 

Признава си, че началото е било трудно, среща се с различно светоусещане. Помага му особено много неговото умение да рисува: “Децата искат първо да се убедят, че си активен човек, че можеш да правиш нещо с ръцете си. Активното участие в часовете по изобразително изкуство играе най-важна роля.” Преподава на ученици от 5. до 7. клас и подходът му към тях се базира точно на това разбиране - въвежда новия материал и ключови термини през активна демонстрация. “Децата са много наясно с технологиите, презентациите не ги впечатляват. За тях е по-важна практическата работа.”

 

Носи в час маслени бои, статив, показва им как се рисува, за да ги вдъхнови, за да развият естетическото си усещане още на тази възраст. Споделяйки собственото си естетическо чувство, ги възпитава да възприемат и създават красота.

“В това училище открих себе си като учител и вече пета година работя тук”, споделя Никола Гулев. “Имам много талантливи ученици, печелили са доста грамоти и награди. Когато детето усети, че се справя и се представя добре, се активизира още повече.”

 

Самият Никола Гулев не спира развитието си на художник, с множество награди и международни участия, но особено се гордее с получената награда на РУО “Млад учител”.

 

Всяка сутрин тръгва на работа с идеята днес още едно дете да бъде по-образовано от вчера, да стане по-отворено към съвременния свят и да развие своя талант. “Да си учител, е огромна чест, но и огромна отговорност. Учителят влияе не само с материала, който преподава, но и и с цялостното си поведение.” По думите на Никола семейството е най-важният фактор за формиране на децата, но учителят стои веднага на следващото място. Той трябва да усеща тънката граница между приятелството с децата и да бъде строг и да удържи дисциплината в часа. Владеенето на този баланс води до висок резултат. По думите на Никола, методическата подготовка е основата, всеки преподавател трябва да я има, но добрият учител трябва да вдъхновява, да бъде водач на множество характери, с различни съдби, понякога тежки.

 

“Учителят трябва да обича децата, да се раздава психически и емоционално. От поведението ти, отношението ти, начина на обличане дори зависи как ще те възприемат децата. Важно е цялото ти поведение да е сдържано, за да създадеш у детето усещане, че може да разчита на теб, да ти вярва. За да видиш резултата от своята работа, се изисква висока степен на търпение. Особено при децата от мултикултурната среда се иска много вяра в тях. Моментът, в който детето започва да променя естетическите си възгледи, начина, по който възприема произведенията на изкуството, и формира умение да изказва лично мнение по различни въпроси, свързани с визуалните изкуства, в този момент разбираш, че береш плодовете на своя труд и си постигнал това, към което се стремиш като учител.”