За трета поредна година, Националният форум за предучилищно образование „Градивни частици на бъдещето“ ще събере водещи специалисти, педагози, директори и учители от цялата страна, за да споделят опит и иновативни практики в сферата на педагогическата наука. Събитието ще се проведе в прекрасните зали на хотел „Маринела“, София, и обещава да бъде незабравимо за всички участници.

Третото издание на форума отново е под формата на научно-практическа конференция, която ще акцентира върху актуалните предизвикателства и възможности в предучилищното образование. Водещи лектори ще представят своите теми чрез пленарни доклади и ще предложи възможности за обмен на идеи и вдъхновение сред участниците.

Следобедната част на форума ще бъде посветена на работа по секции, ръководени от утвърдени експерти и модератори. Темите ще обхванат ключови аспекти на педагогическата дейност – от дигитализацията и здравословните практики до иновативни методи за ограмотяване и екипна работа.

Резултатите от работата по секции ще бъдат обобщени и представени в заключителната част на събитието, като основен акцент ще бъде поставен върху добрите практики и новите идеи за бъдещето на предучилищното образование.
Дата и място
Дата: 15 февруари 2025 г.
Място: хотел „Маринела“, гр. София
Продължителност: 1 работен ден
Формат: присъствен: лекции и работни групи
Цел на
събитието
  • Да се укрепи професионалната квалификация и осведоменост на директорите и учителите, ангажирани в предучилищното образование.


  • Да се стимулира общественото внимание и разбиране към предизвикателствата в предучилищното образование чрез обсъждане на ключови въпроси и перспективи.


  • Да се представят възможностите на образователните системи – нови моменти, ресурси, методическа подкрепа на издателство „Клет България“ и техните предимства в практическата работа на детските градини.


  • Да се създаде научно съдържание с практическа стойност за образователни и изследователски цели.


  • Да се осигури иновативна и запомняща се платформа за взаимодействие между участниците, стимулираща тяхното изразяване и обмен на идеи.


  • Да се осигури неформална среда за ефективен контакт и обмен на идеи между участниците, насърчавайки сътрудничеството и професионалното общуване.


  • Програма
    8:30 – 9:30
    Регистрация

    9:30 – 10:00
    Откриване

    10:00 – 10:40
    ПЪРВИТЕ СЕДЕМ ГОДИНИ И ПЪРВИТЕ СЕДЕМ СЕКУНДИ Полина Коцева
    Анотация

    Всички знаем за важността на първите седем години от живота ни и как те имат онази сила да бележат останалите... По същия начин – във всяка ситуация от живота – първите седем секунди са от съществена важност за възможността ни да отговорим разумно вместо импулсивно – и да вземем най-подходящото и здравословно решение.
    В тази лекция ще коментираме заедно:
    - важната роля не само на авторитета в полагането на основите на личността през първите седем, но на истинския доверен възрастен в живота на всяко дете именно в първите му социуми – след дома и семейството - значението на тази среда, в която детето влиза непосредствено след семейната, но и начина, по който се преплита с нея, допълва я – и важността на екипната работа на всички загрижени възрастни около него - връзката между тези съществени моменти от първите седем години и способността за изграждането на уменията – които цял живот ще им помагат да боравят умело с първите седем секунди – на ситуациите, които ще наситят живота им и всяка сфера от него.

    10:40 – 11:20
    СЪВМЕСТНОТО ПРЕПОДАВАНЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА гл. ас. д-р Калоян Дамянов
    Анотация

    Темата „Съвместното преподаване в детската градина“ цели да представи основните принципи на приобщаващото образование и да изследва ролята на съвместната работа между детските учители и подпомагащите специалисти в детската градина за изграждане на среда, в която всяко дете намира своето място и усещане за принадлежност. В основната част се разглежда приобщаващото образование като процес, който надхвърля физическото включване на децата в групата, акцентирайки върху социалната и емоционалната принадлежност. Детската градина се разглежда като ключов етап, в който се полагат основите на приемането и подкрепата за всички деца независимо от техните индивидуални различия.
    Практическата част на обучението се фокусира върху съвместното преподаване и сътрудничеството между детския учител, ресурсния учител и помощника на учителя. Разглеждат се различни модели на съвместна работа, включително едновременно преподаване, насочващо преподаване и гъвкаво групиране, като всеки от тях предлага конкретни възможности за ефективна подкрепа на децата със специални образователни потребности. Особено внимание се обръща на ролята на ресурсния учител в адаптирането на учебните материали, индивидуалната подкрепа на децата и работата с цялата група, както и на помощника на учителя, който осигурява ежедневна подкрепа в дейностите и грижата за индивидуалните потребности на децата. В презентацията се подчертава значението на ясната комуникация, доброто планиране и разпределението на отговорностите между участниците в екипа. Участниците ще придобият знания и умения, които ще им помогнат да прилагат ефективни подходи за приобщаващо образование, изграждайки връзки между децата и създавайки атмосфера на емпатия и взаимопомощ. Целта е да се насърчи изграждането на култура на принадлежност, която да гарантира пълноценното развитие на всяко дете

    11:20 – 11:40
    Почивка
    11:40 – 12:10
    УПРАВЛЕНИЕ НА ЕФЕКТИВНА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА доц. д-р Аксения Тилева
    Анотация

    Детската градина е първата стъпка в образователното пътешествие на всяко дете – място, където идентичност, интелект и характер се формират чрез игра, подкрепа и вдъхновение. Ефективната образователна среда е тази, която съчетава безопасност, толерантност и индивидуално внимание. Учителите, директорите и помощният персонал са ключови фигури в изграждането на тази среда, която дава възможност на всяко дете да изследва, учи и расте в условия на уважение и подкрепа.
    Презентацията разглежда управленските подходи, необходими за създаването на стимулираща, приобщаваща и развиваща среда, в която децата не само учат, но и се чувстват щастливи. Ще бъдат представени иновативни стратегии, базирани на българския и международния опит, с фокус върху ключовата роля на лидерството и сътрудничеството за успеха на децата и учителите.

    12:10 – 12:30
    НАШАТА ВИЗИЯ ЗА УТРЕШНИЯ ДЕН: EМОЦИЯ, ВДЪХНОВЕНИЕ, РАЗВИТИЕ Ясена Христова
    12:30 – 13:00
    МЕТОДИЧЕСКИ МОДЕЛ НА ПОДГОТОВКАТА ЗА ОГРАМОТЯВАНЕ В КОНТЕКСТА НА ОБЩАТА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ доц. д-р Евгения Тополска
    Анотация

    Общата подкрепа за личностно развитие е система от педагогически дейности, насочена към развитие потенциала на всяко дете. Отчитането на многообразието в детското развитие и стремежът да се осигури напредък на всяко дете дават специфични измерения на общата подкрепа. Един от тези случаи е рискът от обучителни затруднения (Наредба за приобщаващо образование, чл. 14). Предложената тема разширява тясно дидактическия модел на подготовка за ограмотяване, като отчита многообразието в детското развитие и предлага стратегии за компенсиране на различни дефицити в изграждането на способност за учене и минимизиране на риска от обучителни затруднения в начална училищна възраст.

    13:00 – 14:00
    Почивка
    14:00 – 15:10
    Работа по секции
    1. секция: „Дигиталните канали като средство за споделяне на информация за детската градина“
    Модератори: Надежда Дервенска – директор на ДГ „Марица“, Пловдив, и екип, Галина Манолова – директор на ДГ 65 „Слънчево детство“, София, и екип, Ариета Вичишта – директор на ДГ 184 „Мечо Пух“, София, и екип
    Описание

    „Дигитална политика за комуникация“
    модератори: Галина Манолова – директор на ДГ 65 „Слънчево детство“ – София, Мая Първанова и Ирена Топалова – учители
    В рамките на представянето колегите ще бъдат запознати с изработената и действаща дигитална политика на детската градина. В нея се регламентират дигиталните канали за комуникация и обмен на информация в колектива, с родителите и външни лица. Политиката е създадена в рамките на проект по програма „Еразъм+“, ключова дейност 1. Тя е налична в уебсайта на детската градина: http://dg65.bg/files/DigitalComunicationKG65.pdf

    „Дигитален инструментариум за организиране на работата в колектива и споделяне на постиженията чрез използване на облачни услуги“
    модератори: Ариета Вичишта – директор на ДГ 184 „Мечо Пух“ – София, Сашка Златева и Недка Николова-Лачкова – учители.
    В рамките на представянето ще бъде споделен опитът на детската градина от използването на електронната поща, облачно пространство за съхранение на файлове, онлайн формуляри за получаване на обратна връзка, онлайн календар за събития и други инструменти за организиране на работата в колектива. Този инструментариум се използва повече от 5 години в работата на детската градина.

    „С дигитални компетенции към по-високи постижения“
    модератори: Надежда Дервенска – директор на ДГ „Марица” – Пловдив, Аделина Ходжева и Анелия Добрева – учители.
    В рамките на представянето ще бъде споделена визията на детската градина за използването на инструментите на облачната платформа в детската градина, изграждане на хранилище за учебни ресурси, комуникация с родителите и анкетни проучвания на тяхното мнение и отношение по различни въпроси; ролята на квалификацията на екипа и участието в проекти като инструмент за повишаване на техните компетентности, включително и дигитални, увереност и експертиза.

    „Присъствие на детската градина в социалните канали“
    модератор: Ивайло Иванов, зам.-директор на ДГ 184 „Мечо Пух“ – София
    В рамките на представянето учителите ще бъдат запознати с модел за целенасочено представяне на детска градина във Facebook, Instagram и LinkedIn.

    2. секция: „Организационното учене – ключов ресурс за развитие на професионалната компетентност на учителите“ –
    модератор: Венелина Бодурова – директор на ДГ „Калина Малина“, Пазарджик, и екип
    Описание

    В рамките на панела ще се дискутират модели за организация на вътрешноинституционалната квалификация в ДГ. В отделни тематични зони ще се обсъжда рамката на процеса, като се анализират структурата, етапите, инструментариумът и продуктите от дейността. Като резултат се очаква участниците да обобщят успешни практики, които да обогатят институционалната ефективност на отделните ДГ при реализирането на политики по управление на човешките ресурси.

    3. секция: „Мисия здраве – добри практики за здрави деца и отговорни възрастни“,
    модератор: Илонка Горанова, директор на ЧДГ „Доверие“, София, и екип
    Описание

    Ще бъдат представени практики и ще бъде споделен опит за:
    🡪запознаване на децата с ползите от консумацията на плодове и зеленчуци
    🡪 проследяване и осъзнаване пътя на плодовете и зеленчуците от градините до нашия дом – трапеза
    🡪гражданско образование – запознаване с професиите, които имат роля за отглеждането и пътя на полезните храни до нашия дом.
    🡪ангажиране на родителите за формиране на устойчива нагласа за консумацията на здравословни храни, спортуване и режим, който е подходящ за грижа на децата в ранна и предучилищна възраст.

    4. секция: „Музикограма – иновативен подход за активно възприемане на музика в детската градина“
    модератори: Галя Бързева – директор, Катя Барулова – музикален педагог, и екип от ДГ 193 „Славейче“, София
    Описание

    По време на работната сесия педагозите ще работят с различен вид музикограми със съответната музика. Изработените музикограми ще бъдат предоставени като ресурс за всички участници. Ще бъдат представени няколко общи игри за усещане на тялото като ритъмен инструмент, работа с цветове и математически термини, игра със звукове и движения.

    5. секция:
    „В света на реалните вълшебства“,
    модератор: Елена Томова, методик в издателство „Клет България“
    Описание

    В работната секция ще бъдете участници в атрактивно представен модел за обучение и възпитание на децата в предучилищна възраст, където вълшебствата на емоциите ще изскочат от приказките и ще станат реалност.
    Как?
    Благодарение на един нов прочит на образователното съдържание и умелото му интерпретиране и прилагане в педагогическите ситуации.
    Защо?
    Защото емоциите са в основата на педагогическото взаимодействие учител – дете – родител.

    6. секция:
    „Екипни задачи за детската градина“
    модератор: проф. д-р Румяна Папанчева и екип: Гергана Вълканова, Елена Димитрова, Диляна Стаматова, „Образование и нови технологии“, Бургас
    Описание

    По време на сесията ще бъде представена методика за екипна работа в предучилищна възраст. Планирана е тренинг сесия за детски учители с готови пакети екипни задачи.
    Целта на сесията е да се формират и надградят знанията на учителите за формиране на екипни умения в ранна възраст и да се дадат примерни ресурси за поставяне и реализиране на екипни задачи. Сесията ще завърши с представяне и дискусия на идейни проекти на екипни задачи за детската градина.

    15:10 – 15:40
    Почивка
    15:40 – 16:10
    Дискусионен панел и обобщаване на резултатите от работата по секции
    16:10 – 16:30
    Томбола и закриване на форума
    Лектори на форума
    Полина Коцева

    Полина Коцева е управител на www.funtazia.bg, създател на авторски образователни sel ресурси. Полина е международно акредитиран eq и sel практик, eq профайлър и n4 фасилитатор, работещ с деца и възрастни. Тя консултира училища, университети и фирми относно интегрирането на sel в образователната или бизнес среда. Организатор е на първата национална конференция за социално-емоционално изучаване (https://funtazia.bg/selconference/), в която множество педагози, психолози, директори и представители на институциите вземат участие с цел обмяна на опит и успешни практики.

    Калоян Дамянов

    Калоян Дамянов е главен асистент по специална педагогика и приобщаващо образование в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Той е директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София-град и национален координатор на Европейската агенция за специални потребности и приобщаващо образование за България. Освен това е основател и първи председател на Националната асоциация на ресурсните учители в България. Калоян Дамянов е стипендиант на обменната програма на правителството на Сингапур за качество на образованието и е автор на първата монография, посветена на функционалната оценка и интензивността на допълнителната подкрепа в приобщаващото образование.

    Аксения Тилева

    Аксения Тилева е доцент доктор по теория и управление на образованието, преподавател в Педагогическия факултет на Тракийския университет, Стара Загора. В момента е и заместник-кмет с ресор „Стратегически планове и проекти“, община Казанлък. Има повече от 30 години стаж като учител и директор на Детска градина „Мечо Пух“ в град Казанлък.

    Доц. д-р Евгения Тополска

    Доц. д-р Евгения Тополска е преподавател в секция „Педагогика“ на Департамент „Чужди езици и култури“ в Нов български университет. Била е преподавател във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ и в Департамента за информация и усъвършенстване на учители към СУ „Св. Кл. Охридски“. Нейният опит и професионални интереси като педагог и логопед са ориентирани към обучението по български език в предучилищна и начална училищна възраст, приобщаващо образование, дидактика, теория на възпитанието, професионални компетентности на учителя. Автор е на концепция за комплект учебни помагала за обучение по български език на деца с различен семеен език „Пъстър свят“ с награда от международен конкурс за най-добри учебници и помагала в Европа – BELMA 2022 във Франкфурт на Майн, Германия. Автор е на учебни помагала за гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за деца от предучилищна възраст „Светът е на децата“. Има участия в международни научноизследователски проекти и публикации в научно-педагогически издания.